חיפוש

לא רק ליופי: שימוש בפרחי ישראל לתועלת האדם – ברפואה, במזון וקוסמטיקה

כשאנחנו חושבים על פרחים עולות בראשינו אסוציאציות של צבעים, יופי, ריחות נעימים ושלווה. פרחים מסמלים את הצד הנעים והטוב של העולם. אך הם אינם רק קליפה יפה. כבר בעולם העתיק ידעו כי פרחים רבים מביאים איתם סגולות ריפוי, בריאות, וטעם, כמו גם צבע וריח שיכולים לשמש לתעשיות המזון, התרופות והיופי. גם כיום פרחים משמשים בתעשיות אלו, ומביאים תועלת רבה לאדם.

"פרחים משמים אותנו כדי לשמח את יקירתנו, להראות אהבה ולרגש אחרים אבל חשוב להבין שיש שימושים חשובים נוספים לפרחים" אומר לנו איש מקצוע ממשתלת הסחלב, משתלה שמחזיקה חנות פרחים בראשון לציון.

 

פרחים במזון

מסעדות שף יוקרתיות מתהדרות בשילוב של פרחים שמוסיפים טעם, ריח צבע ויופי למנה. הנה כמה פרחים ארץ ישראליים שיכולים לשדרג כל מנה ונמצאים בשימוש במזון:

עכובית הגלגל או "עכוב" בערבית הוא צמח שגדל בר ברחבי הארץ. הצורה של השיח מזכירה קצת גלגל ומכאן  שמו. בעבר נהגו ערביי הארץ לאסוף כמויות גדולות של הצמח עד כדי כך שכיום הוא נמצא ברשימה של הצמחים המוגנים בארץ. כיום נעשים גם מאמצי הסברה ופיקוח כדי למתן את הקטיף של הצמח, ולמנוע את הפגיעה בתפוצתו. הפרח והעלים אהובים במיוחד בסלטים במטבח הערבי הארץ-ישראלי.

חרדל – אולי הצבע הצהוב של החרדל כבר מסגיר את העובדה שמקורו בפרח מרהיב. בתקופת האביב ארצנו מתכסה בחרדלים שגדלים בר בכל מקום במרבדים צהובים. אם תאכלו את הפרחים כפי שהם, אפילו ללא עיבוד, תרגישו מיד את הטעם המוכר של החרדל, ממש כמו הממרח שנמצא אצלכם במקרר. החרדל יכול לשמש כתבלין ולהשתלב היטב בסלטים – להם הוא מוסיף צבע, טעם וחריפות אופיינית.

עירית גדולה צומחת ברחבי הארץ בחורף ובאביב בשדות מרעה בעיקר בכאלה שסובלים מרעיית יתר . העלים שלה רעילים ומזיקים לבעלי החיים הרועים בשדות והם יודעים להיזהר ממנה. עם זאת, הפרחים של העירית – שצבעם לבן-ורדרד – טובים למאכל וטעימים למדי. יש להם טעם של חסה מתקתקה והם אהובים על ילדים שנהנים לאכול אותם היישר מעמוד התפרחת בשדה. אפשר להשתמש בהם לקישוט מאכלים קרים כמו סלטים ואפילו קינוחים.

 

פרחים בתעשיית הקוסמטיקה

כיום כמעט על כל שמפו, בושם או מוצר קוסמטיקה אחר אפשר למצוא כיתוב שמצהיר כי המוצר מכיל תמציות פרחים. הפרחים מתאימים במיוחד לתעשיית הקוסמטיקה שזקוקה לריחם הטוב, לצבעים היפים, וגם לסגולות המרפאות כמו הרגעת העור או הגנה עליו. הנה כמה פרחים מוכרים ואהובים מארצנו שתכונותיהם מתאימות לשימושים קוסמטיים:

רוזמרין הוא שיח בעל ריח חזק שאפשר להפיק ממנו שמנים אתריים. יש לו סגולות ריפוי רבות והוא מסייע בחיטוי, דלקתיות, וכן רענון העור והנשימה. אפשר למצוא אותו במוצרים קוסמטיים רבים בהם משחות שיניים, סבוני פנים וכן מוצרי שיער נגד כינים.

יסמין לפרח היסמין יש ריח חזק מאוד, ואפשר להריח אותו מגינות פרטיות עד לרחוב בגל של ריח אופייני ומתוק. בארץ הוא גדל בר בגליל ובהרי השומרון. היסמין אהוב במוצרי קוסמטיקה שזקוקים לריח חזק כמו בשמים ותכשירים לשיער, כמו גם קרמים מבושמים לגוף.

פריחת הדרים גם היא בעלת ריח מתוק ונעים מאוד, שמורגש היטב עם בוא האביב למשך כמה שבועות. להדרים יש תכונות חיטוי וניקוי ולכן מתאימים לסבונים ומוצרים לריענון העור. הריח המתוק של הפרחים משמש גם לייצור בשמים.

 

פרחים בשירות הרפואה

הפרחים הם לא קשורים רק ליופי ועיצוב בבית ובגינה. הקשר בין פרחים לרפואה מבוסס על ידע עתיק שאליו נוספו תורות חדשות כמו פרחי באך למשל. בין צמחי ארצנו ישנם צמחים בעלי סגולות ריפוי משמעותיות, וחלקם משמשים בתעשיית התרופות עד היום.

חשוב לציין שהתוכן בכתבה אינה עצה רפואית ולא מומלץ לנסות אותו ללא התייעצות עם רופא מומחה.

הנה כמה מהם:

שיכרון זהוב נחשב לצמח רעיל בשל אלקלואידים שמצויים בו, אך כמו צמחים רעילים רבים אחרים – יש לו גם סגולות לבריאות וריפוי. הוא יעיל בשיכוך כאבים והבדואים נהגו להכין ממנו רקיחות כנגד כאבי שיניים למשל. כיום ידוע שאפשר לזקק ממנו גם אטרופין שמשמש  למגוון תרופות – שיכוך כאבים בטיפול שיניים, תרופות לטיפול בקצב לב, טיפול בעין עצלה ואפילו טיפול במקרה של הרעלת זרחן.

אוג הבורסקאים מכונה גם סומק ומשמש כתבלין במטבח הארץ-ישראלי. חומרים חזקים שמוצו מתוך העלים שלו שמשו את אבות-אבותינו בעת העתיקה בעיבוד עורות. מקצוע עיבוד העורות מכונה "בורסקאות", ומכאן שמו של הצמח. לפירות שלו יש תכונות מרפאות, והם טובים למגוון בעיות רפואיות. בעת העתיקה הצבע האדום-עמוק של הפרחים שימש גם לצביעת בדים.

פרג הוא פרח אדום וגדול שפורח ברחבי הארץ בסוף החורף. בארץ גדלים כמה מינים של פרח זה, ואחד מהם הוא פרג האופיום, שכבר על פי שמו אפשר להבין את השימוש הרפואי שבו: ייצור אופיום שמשמש לשיכוך כאבים ושימושים נוספים. למרות שהוא לא נזכר בשם זה בתנ"ך חוקרים רבים סבורים שהיה לו שימוש בתקופת המקרא, ומזהים אותו עם צמח ה"רוש". במקורות קדומים ממצרים ומסופוטמיה, וגם מארץ ישראל, הפרג נחשב לרעיל ומסוכן, אך ידעו כבר אז להפיק ממנו גם תרופות. בתקופת המשנה בארץ ישראל הפיקו מהפרג תרופות לעיניים.

חשוב לציין שהתוכן בכתבה אינה עצה רפואית ולא מומלץ לנסות אותו ללא התייעצות עם רופא מומחה.

פרחים

אולי יעניין אותך גם

בדק בית
בדק בית

לאחרונה נתקלנו במונח "בדק בית" במהלך שיחות עם מכרים והתביישנו לומר שאינינו מכירים במושג המדובר. לאחר זמן מה, החלטנו שלא להישאר אדישים לצמד המילים שנשמעות

קראו עוד »