חיפוש

5 דברים שכדאי לעשות לפני שמתחילים לעצב חלל מסחרי

עומדים להקים עסק חדש, או סניף חדש של עסק קיים?

בין אם מדובר בבית קפה, מסעדה, חנות או מרפאה, אתם ודאי יודעים עד כמה עיצוב נכון של החלל תורם לחוויית לקוח טובה ומכאן להצלחה עסקית. לצורך כתבה זו ביקשנו להיפגש עם אלונה, אדריכלית ומעצבת פנים, בעלים משותף של סטודיו 180" המתמחה בתכנון ועיצוב פנים של עסקים קמעונאיים בארץ ובחו"ל. בכתבה זו ריכזנו חמישה דברים שחשוב לעשות לפני שניגשים לתהליך העיצוב בפועל.

 

להכין פרופיל לקוח

מי יהיו הלקוחות שירכשו מוצרים ושירותים בחלל המסחרי שאתם מקימים? מה מאפיין אותם? חברת עיצוב מנוסה ומקצועית תתחיל מהלקוח לפני שתמשיך הלאה במשימת עיצוב החלל המסחרי.
עיצוב החלל הוא חלק מאסטרטגיית המיתוג והשיווק. אתם רוצים לעצב חלל שבו לקוחות ייהנו לבלות זמן ולשלוף כרטיס אשראי בשלב התשלום.

"פרופיל לקוח" מתמקד באפיון מפורט ככל האפשר של סוג לקוח ספציפי. ברוב העסקים ישנם כמה סוגי לקוחות, ולכן, עבודת הכנה שיטתית ויסודית בעיצוב חלל מסחרי כרוכה בהכנת פרופיל לקוח עבור כל סגמנט מרכזי של לקוחות.

הנה כמה שאלות שימושיות לבניית פרופיל לקוח:

  • מה המאפיינים הדמוגרפיים של הלקוח? גיל, מין, מצב משפחתי, השכלה, רמת הכנסה, באיזה שלב בחיים הם נמצאים?
  • מה הרצונות הגלויים והשטחיים של הלקוחות בסגמנט הזה? מה הם רוצים להשיג מהמוצרים והשירותים שיוצעו למכירה בחלל המסחרי?
  • מה הרצונות הסמויים והעמוקים? מה המוצרים והשירותים שיוצעו למכירה בחלל המסחרי יעניקו להם ברמה הרגשית והנפשית?
  • מה הציפיות מחוויית השהייה במקום ומחוויית הקניה? טיפ: כדאי להפריד לשתי חוויות ולהתייחס לכל חוויה בנפרד. בכל מה שקשור בחוויית הקניה בחלל המסחרי, הדגש הוא על בחירת המוצר/שירות, קבלת שירות והשגת התוצאה הרצויה. לעומת זאת, חווית השהייה שמה דגש על עד כמה יהיה נעים ללקוחות לשהות במקום.

לאחר שתהיה לכם הבנה מעמיקה של הלקוחות שיבואו לרכוש מוצרים ושירותים בחלל המסחרי, זה הזמן להוסיף עוד נדבך חשוב בהבנת "השוק" והוא האזור בו החלל ימוקם.

 

להכיר לעומק את האזור והבניין

מיקום החלל המסחרי הוא אלמנט מפתח בעיצוב. חברת עיצוב מקצועית תסייר באזור ובבניין עצמו ותכין "תיק אזור" הכולל מאפיינים רבים ככל האפשר של סביבת החלל המסחרי. מה נמצא בסביבה, איזה סוג של עסקים, מהם שעות התנועה ודפוסי התנועה באזור, אילו סוגים של אנשים גרים, עובדים או מבקרים במקום?

הבנה מעמיקה של לקוחות החלל המסחרי, בשילוב היכרות יסודית עם מאפייני האזור ואף הבניין הספציפי בו ימוקם החלל המסחרי, מהווים תשתית נפלאה וקווים מנחים בעיצוב מסחרי שיתרום תרומה משמעותית להצלחת העסק.

אולם יש עוד פן מהותי לפני שמרכיבים את הקונספט ומתחילים לעצב את החלל, שחברות עיצוב שמות עליו דגש:

 

לסייר בחללים מצליחים דומים

אילו עסקים הצליחו לעצב חללים מסחריים המזמינים תנועה גדולה של לקוחות משלמים ונאמנים? אילו חללים מסחריים מצטיינים בהקניית תחושת ביטחון ואף התלהבות בליבם של הלקוחות? אילו חללים מסחריים משרים ניחוחות נעימה גם על העובדים במקום? סיורים מקדימים בחללים מסחריים דומים לאלו שאתם עומדים להקים יעניקו לכם תובנות מפתח בבואם לעצב את החלל המסחרי שלכם.

 

לבנות קונספט ייחודי

הליכה לפי השלבים המתוארים במאמר זה אמורה להביא אתכם למצב בו הקונספט הייחודי כבר כמעט "מוכן מעצמו". על שולחן העבודה שלכם צריך להיות: מאפייני הלקוח, מאפייני האזור והבניין, תובנות מפתח מחללים מצליחים דומים, וכמובן מאפייני העסק והיעדים העסקיים שלו בהקמה ותפעול החלל המסחרי החדש (הקמה מאפס) או המתחדש (שיפוץ). יש לכם את כל המרכיבים המהותיים לתבשיל של קונספט ייחודי מנצח.

 

לתכנן את מסע הלקוח

שלב אחרון לפני הירידה לפרטי העיצוב הוא תכנון מסע הלקוח. להקדיש זמן ומחשבה לתנועה שאנחנו רוצים שהלקוח יעשה בזמן שהותו בחלל. כדאי להתייחס ככל האפשר לחוויה החושית של הלקוח – מה אנחנו רוצים שיראה? ובאיזה שלב? מה אנחנו רוצים שישמע ושיריח? אם הוא נכנס כדי לחפש מוצר נפוץ – עד כמה מהר אנחנו רוצים שימצא אותו? מה אנחנו רוצים שיפגוש בעמדת התשלום? חשבו למשל על סופרמרקט. מסע הלקוח מתוכנן בצורה מדוקדקת כדי להגדיל בצורה מקסימלית את עגלת הצרכן.

 

כיצד לבחור חברת עיצוב לפרויקט החלל המסחרי הבא שלכם?

  1. ודאו שהם בעלי ניסיון וידע בהכנת פרופילי לקוח להשגת הבנה מהותית על הצרכנים שלכם.
  2. שאלו אותם כיצד הם מנתחים את "שוק היעד" ומגיעים להיכרות מעמיקה עם האזור והבניין בו ימוקם החלל המסחרי.
  3. בדקו האם וכיצד הם מתכננים לסייר ולבדוק לעומק חללים מסחריים מצליחים אשר דומים במאפייניהם לחלל שלכם, ומה למדו מסיורים שערכו בפרויקטים קודמים.
  4. שאלו אותם כיצד תכננו בחללים אחרים מסע לקוח שהביא לגידול משמעותי במכירות.

אם החברה בה אתם שוקלים לבחור העניקה לכם מענה מלא על ארבעת הסעיפים הללו, יש סיכוי טוב שהם גם ירכיבו לכם קונספט של עיצוב פנים ייחודי מנצח.

חלל מעוצב

 

אולי יעניין אותך גם

בדק בית
בדק בית

לאחרונה נתקלנו במונח "בדק בית" במהלך שיחות עם מכרים והתביישנו לומר שאינינו מכירים במושג המדובר. לאחר זמן מה, החלטנו שלא להישאר אדישים לצמד המילים שנשמעות

קראו עוד »